söndag 23 februari 2014

Konsertrecension

Dream Theater

Annexet, Stockholm 140222



















Efter att ha sett jänkarna live vid flertalet tillfällen de senaste åren, steg jag in i Annexet utan några större förväntningar. Deras konserter har i mitt tycke varit lite "hit or miss". Att de dessutom spelar i 3 timmar gjorde att jag tvivlade något över kvällens begivenheter.
Men Dream Theater överraskade må jag säga. Visserligen fanns det tillfällen då jag kvävde en gäspning och försökte skaka liv i mina stela ben, men överlag bjöd dessa extremt skickliga musiker på en mycket nöjsam konsertupplevelse. 
De visade sin absoluta topp i "Enigma machine" från deras senaste och självbetitlade album. En höjdpunkt som verkligen fick fram deras genialitet och gav bevis på hur otroligt samspelta de är som en enhet. Mangini lyckades dessutom få ett trumsolo att framstå som relativt underhållande och han hade ett minspel, som fick både en och två i publiken att skratta till. Det är också intressant hur en så teknisk trummis kan se ut att spela så avslappnat som han gör. 
När de sedan följde upp detta mindre mästerverk med "The mirror/Lie" från 20-årsjubilaren "Awake", ja då kunde jag bara kapitulera inför deras storhet. LaBrie sjöng med en gudabenådad kraft i rösten och verkade göra det utan någon större ansträngning.
Förutom det fenomenala musicerandet var själva inramning även den väldigt smakfull och flöt ihop bra med låtmaterialet. Faktum är att de små filmerna som följde musiken på backdropen påminde om Rush scenshow vid flera tillfällen under kvällens gång. 
Jag vågar nog mig på att säga att Dream Theater anno 2014 står på en musikalisk topp. Det är ganska allena i sin genre vad gäller det tekniska kunnandet och där de tidigare delvis tråkat ut mig, lyckades de under större delen av kvällen engagera mig i deras framförande. Ett gigantiskt uppryck sedan första gången jag såg dem på turnén för "Falling into infinity". Då kändes konserten mest som ett enda långt onaniprojekt och var något av det mest fantasilösa jag skådat på en scen.
Gårdagens konsert på ett hyfsat knökfull Annexet visade ett band med en sjuhelsikes fingertoppskänsla och ett jäkla driv.

Betyg: 4/5

/Niclas

Inga kommentarer: